Vôňa je úžasný fenomén nášho života, nepolapiteľný, niekedy sublítlny, inokedy príliš silný - čo je však isté - silne zapamätateľný.
Každý deň sa sa stretávate na rôznych miestach s rôznymi vôňavými molekulami, ktoré podvedome ovplyvňujú to, ako sa cítite, alebo ako sa rozhodujete. To sú dnes vedecky dokázané efekty vône, ktorými sa zaoberá arómoterapia a využíva ich na zlepšenie emotívneho a psychického stavu. Niektoré vôňe fungujú upokojujúco iné zasa stimulačne.
V podstate nás pekné vône robia šťastnými.
Každopádne vedci zistili, že vôňa je pre naše celkové zdravie veľmi dôležitá. Pokiaľ nám voňavé prostredie poskytne emocionálnu a kognitívnu pohodu, náš mozog v spolupráci s endokrinným systémom začne vyrábať liečivé molekuly pre naše telo - inak povedané, prepne do parasympatického režimu.
Prečo je vôňa taký mocný marketingový nástroj?
Jednoducho povedané, je to preto, že je úzko spojený s našimi emóciami. Receptory vône v nose komunikujú priamo s centrami emócií a pamäti v našom mozgu a obchádzajú naše logické centrá. Vedeli ste, že vôňa ovplyvňuje až 75% našich emócií denne?
"So správnou vôňou môžete vytvoriť emocionálny a mimoriadne hlboký vzťah medzi vašou značkou a vašimi zákazníkmi." – Martin Lindstrom,
„Brand Sense: Build Powerful Brands Through Touch, Taste, Smell, Sight, and Sound“
Má význam zapojiť vôňu do podnikania?
Rozhodne áno, pretože vôňa vedie k spojeniu. Malý príklad, skúste si vybaviť parfém milovanej osoby. Stretli ste sa s touto vôňou u inej osoby, v inom čase, v inom kontexte? Čo sa stalo, keď ste ucítili túto vôňu? Váš mozog si ihneď vybavil konkrétnu osobu, s ktorou máte túto vôňu spojenú.
Firmy objavili účinné techniky na vyvolanie podobnej emocionálnej reakcie na ich obchody a produkty. Hovorí sa tomu marketing vôní, aróma marketing, čuchový marketing, alebo aróma branding. Je to typ zmyslového marketingu zameraného na strategické využitie vône s cieľom ovplyvniť správanie spotrebiteľa. Predstavte si úžitok aký z toho môžete mať, pokiaľ si vytvoríte takéto emočné spojenie so zákazníkom.
V akých odvetviach je možné použiť aróma marketing?
Máme pre vás dobré správy, nie je odvetvie, kde by sa nedala využiť vôňa. Od obchodov po nemocnice, v každom odvetví existuje priestor, ktorý môžete tažiť z vône. Podľa prieskumu Baylor University dobrá vôňa zlepšuje ako zákazník vníma kvalitu služby, kvalitu zážitku alebo hodnotu služby.
Teraz príde príhodná otázka: A akú vôňu použiť pre svoju firmu, priestory, značku? Nie je to jedno. Podľa prieskumu je veľmi dôležité použiť vôňu, ktorá korešponduje so značkou, s jej imidžom a hodnotami, ktoré reprezentuje. Vône, ktoré korešpondujú s imidžom značky zlepšujú spokojnosť hostí (zákazníkov), vnímanie produkty či služby a zvyšujú zámer znovu prevádzku navštíviť.
Je veľmi dôležité použiť vôňu, ktorá korešponduje so značkou, s jej imidžom a hodnotami, ktoré reprezentuje.
Aké benefity ponúka aróma marketing?
Aróma marketing je pomerne komplikovaný na vysvetľovanie, pretože sa odohráva na emočných úrovniach a nie na logických. Ako je dokázané, limbická časť mozgu (emotívna) komunikuje len veľmi ťažko s neokortexom (logika). V skratke vám aróma marketing vie priniesť tieto benefity:
Vo voňavom priestore sa zákazníci zdržia až o 40 % dlhšie
Voňavé priestory sú vnímané ako luxusné, lepšie, čistejšie
Zákazníci minú až o 20 % viac vo voňavých priestoroch
Zlepšuje lojalitu zákazníkov
Vytvára pre zákazníkov nezabudnuteľné zážitky, aby sa k vám vracali
Buduje dôveru a známosť medzi zákazníkmi a vašou značkou
Ponúka pocity pohodlia
Posilňuje spojenie s vašimi zákazníkmi
Prípadové štúdie úspešného zavedenia aróma marketingu vo svete
Inšpirujte sa prípadmi z celého sveta, kedy firmy zaviedli aróma marketing a podelili sa o výsledky:
Štúdie SMI a autora C. Russella Brumfielda ukazujú, že kvetinové a citrusové vône môžu ovplyvniť ľudí, aby sa v obchodoch zdržali až o 25 až 40 percent dlhšie.
Spoločnosť so sídlom v Spojenom kráľovstve dokázala, že maloobchodníci môžu pomocou vôní vo svojich obchodoch zvýšiť predaj až o 19 %.
Obchod so spotrebičmi a elektronikou vykázal 33 % nárast predaja pridaním vône jablkového koláča a karamelovej sušienky do svojej predajne.
V časopise Journal of Environmental Psychology sa objavil belgický projekt, kde výskumníci monitorovali zákazníkov v kníhkupectvách s čokoládovou vôňou a bez nej. Keď bola vôňa prítomná, zákazníci mali dvakrát väčšiu pravdepodobnosť, že preskúmajú viacero položiek; dvakrát vyššia pravdepodobnosť, že prečítajú viacero úvodov kníh; takmer trikrát vyššia pravdepodobnosť interakcie s personálom obchodu; a menej ako o polovicu menšia pravdepodobnosť, že vyhľadajú jednu položku a prejdú priamo do pokladnice.
Spoločnosť Nike zistila, že vôňa zvyšuje zámer zákazníkov nakupovať až o 80 % v ich obchode.
Na čerpacej stanici sa predaj kávy zvýšil o neuveriteľných 300 %, keď začali používať vôňu čerstvo uvarenej kávy na prilákanie zákazníkov.
V polovici 90. rokov Dr. Alan R. Hirsch uskutočnil experiment s voňavými a neparfumovanými plochami hracích automatov v kasíne v Las Vegas a zistil, že množstvo hazardných hier sa vo voňavej oblasti zvýšil o viac ako 45 %.
V jednej štúdii boli dva rovnaké páry topánok umiestnené v dvoch rovnakých miestnostiach (jedna s kvetinovou vôňou, druhá nie). S rozpätím 84 % zákazníci uprednostňovali topánky v miestnosti s vôňou a odhadli, že ich hodnota je v priemere o 10,33 USD vyššia ako hodnota rovnakých topánok v miestnosti bez vône.
Výskumníci z Northumbria University zistili, že subjekty vykonávajúce rôzne úlohy spracovania informácií to robili rýchlejšie a presnejšie, keď bola ich miestnosť parfumovaná rozmarínovým esenciálnym olejom.
Dobrovoľníci v jednej štúdii vykonali úlohy pri riešení hádaniek o 17 % rýchlejšie po vystavení kvetinovým vôňam.
Ľudia si dokážu zapamätať vôňu a súvisiacu pamäť so 65% presnosťou po 12 mesiacoch, zatiaľ čo vizuálna pamäť bola len 50% presná už po štyroch mesiacoch.
Výskumníci z Washington State University a University of St. Gallen vo Švajčiarsku zistili, že zákazníci minuli v priemere o 20 % viac v prítomnosti jednoduchej vône (ako je pomaranč), ako v prítomnosti komplikovanej vône (ako je pomaranč-bazalka so zeleným čajom) alebo žiadnu vôňu.
Takasago, najväčší japonský výrobca vôní zistil, že tí, ktorí pracujú s počítačmi, urobili o 54 % menej chýb pri písaní, keď bolo pracovisko prevoňané citrónom, o 33 % menej chýb, keď zacítili jazmín, a o 20 % menej chýb, keď bola vo vzduchu levanduľa.
Reťazec domácich potrieb v Nemecku zistil, že zákazníci začali hodnotiť svojich predajcov ako informovanejších potom, čo začali do svojich obchodov pumpovať vôňu čerstvo pokosenej trávy.
Aróma marketing nie je len pre veľké firmy
Ako môžete vidieť z veľkej plejády príkladov vyššie, použitie aróma marketingu je skutočne široké a vie ovplvniť správanie zákazníkov, ich nákupné rozhodnutia, vnímanie značky a iné dôležité aspekty vášho podnikania. Tento typ marketing používajú vo svete ako veľké, tak malé značky. Vďaka LA NOTA pokročilým aróma difuzérom s ekonomickou spotrebou vône a širokej palete vôní je aróma marketing dostupný skutočne všetkým.
Stavte na originálny a zdraviu bezpečný aróma marketing v podaní LA NOTA, kontaktujte nás na info@lanota.sk alebo zavolajte na +421 917 110 903 a my vám radi poradíme ako na aróma marketing vo vašich priestoroch.
__
M.H.
Zdroje:
Errajaa, K., Legohérel, P., Daucé, B. and Bilgihan, A. (2021), "Scent marketing: linking the scent congruence with brand image", International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 33 No. 2, pp. 402-427. https://doi.org/10.1108/IJCHM-06-2020-0637
Comments